Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over een behandeling of over Zuyderwende?
Lees hier het antwoord op veelgestelde vragen die wij krijgen. Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op.
Hoe kan ik mezelf aanmelden?
Je kunt je aanmelden door het contactformulier in te vullen. Een van onze medewerkers zal vervolgens telefonisch contact opnemen om een afspraak in te plannen. Natuurlijk kun je ook zelf bellen voor een afspraak: 045-7820555 of stuur een e-mail naar info@zuyderwende.nl.
Mag ik iemand meenemen naar het intakegesprek?
Als je het prettig vindt dat er iemand bij het gesprek aanwezig is, is dat zeker mogelijk. Het is echter wel van belang dat het gesprek door de hulpvrager zelf gevoerd wordt. Het is mogelijk dat de psycholoog die het intakegesprek voert, jouw naaste vraagt om tussendoor toch buiten de deur te wachten. Dit doen wij om zo’n goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie.
Welke behandelingen biedt Zuyderwende aan?
Zuyderwende behandelt verslavingen en eventuele andere psychische problemen die hiermee samen voorkomen. Om jouw situatie in kaart te brengen, heb je eerst een intakegesprek met een psycholoog. Daarna wordt tijdens het adviesgesprek het behandelplan besproken.
Dit behandelplan is bij iedereen anders. Wij hebben namelijk geen standaardbehandeling, maar bieden altijd maatwerk. Bekijk ons complete aanbod van behandelingen. Heb je nog verdere vragen? Neem dan contact met ons op.
Hoe lang duurt een behandeling?
Spoed! Kan Zuyderwende helpen?
Bij Zuyderwende kun je niet met spoed opgenomen worden. Bel 112 of je huisarts voor noodgevallen! Zij kunnen je doorverwijzen naar een crisisdienst.
Geen spoed maar wel graag op korte termijn geholpen? Maak dan een afspraak voor de aanpak van jouw verslaving.
Mijn zoon/dochter of partner is verslaafd. Kan ik hem/haar aanmelden?
Als naaste kun je altijd contact met ons opnemen voor advies. Om een intakegesprek in te plannen, hebben we wel een telefonische bevestiging nodig van de betrokkene zelf. Het is namelijk belangrijk dat hij of zij gemotiveerd is om de behandeling in te gaan.
Hoe lang moet ik wachten totdat ik hulp krijg bij Zuyderwende (wachttijd)?
De wachttijden houden we uiteraard het liefst zo kort mogelijk. Voor de meest actuele wachttijden kun je bellen naar 045-7820555 of stuur een mail sturen naar info@zuyderwende.nl.
Wat kost de behandeling? Wordt het vergoed?
Een behandeling bij Zuyderwende wordt vergoed door de basisverzekering van de zorgverzekeraar. Als je zorgverzekeraar slechts een deel van de behandeling vergoed, nemen wij het overige deel voor onze rekening. We hebben wel een verwijsbrief van de huisarts nodig. Bij enkele zorgverzekeraars moeten wij voor de start van behandeling een machtiging aanvragen. Dit kan invloed hebben om de wachttijd.
Bovendien betaal je wel zelf het wettelijke verplichte eigen risico. Hoeveel dit bedrag voor jou is, kun je navragen bij je zorgverzekeraar. Lees meer over de kosten van de behandeling van je verslaving.
Voor welke verslavingen kan ik bij Zuyderwende terecht voor hulp?
Zuyderwende is specialist in de behandeling van verschillende soorten middelen- en gedragsverslavingen. Vaak zien wij dat een verslaving samengaat met een psychische of gedragsstoornis (AD(H)D, angsten, meerdere verslavingen tegelijk, etc.), dan spreken we ook wel van een dubbele diagnose. Om je zo goed mogelijk te behandelen, is hier ook aandacht voor.
Kan ik bij Zuyderwende afkicken?
Zelf bieden wij geen hulp bij het ontgiften. Voor een klinische detox adviseren wij je een detoxkliniek waarbij 24/7 verpleegkundigen aanwezig zijn.
Waarom Zuyderwende?
- Deskundig team met ruime ervaring in GGZ;
- Korte wachttijden;
- Persoonlijke aanpak
- Geborgen sfeer;
- Zorg op maat;
- Exclusie criteria
- Evidence based behandelingen
- Multidisciplinaire behandeling;
- Volledig vergoed (buiten eigen risico en verblijf);
- Kwaliteitsstatuut